Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātē ir uzsākts jauns projekts “Par padziļināto izpētes instrumentu izstrādi attīstības traucējumu diagnostikai un speciālo vajadzību noteikšanai bērniem ar skrīninga rezultātā identificētiem attīstības riskiem” (Projekta LU reģ. numurs ZD2025/21873). Projekta mērķis ir četru pasaulē atzītu instrumentu (testu IDS-2, PLS-5, Bayley-4 un Vineland-3) adaptācija, standartizācija un ieviešana Latvijā, kas ļaus dažādu nozaru speciālistiem novērtēt būtiskās bērna attīstības jomas no dzimšanas līdz astoņpadsmit gadu vecumam. 

Šis projekts ir nozīmīgs solis, lai nodrošinātu iespēju plašākam speciālistu lokam pilnvērtīgi un zinātniski ticami izvērtēt bērnu attīstību no zīdaiņa vecuma līdz pilngadībai. Starptautiskie pētījumi apliecina, ka agrīna diagnostika un mērķtiecīgs atbalsts būtiski uzlabo bērnu attīstības prognozi un ir izmaksu ziņā efektīvi valsts mērogā, savukārt Latvijā iegūtie reprezentatīvie dati un profesionālo speciālistu apmācība ļaus izveidot starpnozaru atbalsta sistēmu, kas stiprinās gan veselības aprūpi, gan iekļaujošo izglītību, vienlaikus radot pamatu ilgtspējīgiem politikas lēmumiem bērnu labklājības jomā.

Projekts norisinās vairākos posmos no 2025. gada līdz 2028.gadam. Tā laikā paredzēta instrumentu adaptācija un aprobācija, pilotpētījumi Latvijas vidē un speciālistu apmācība, kam sekos standartizācijas un validācijas pētījumi, lai izstrādātu instrumentu gala versijas un Latvijas normatīvus tālākai lietošanai visā Latvijā.

Projekta ietvaros tiek adaptēti šādi instrumenti: 

  1. Intelekta un attīstības novērtēšanas tests, 2. izdevums (Intelligence and Development Scales, Second Edition – IDS-2), kas aptver vecumu no 5 līdz pat 20 gadiem un ļauj novērtēt intelektu, sociāli emocionālās prasmes, motoriku, mācību spējas, vadības funkcijas un motivāciju. Šis rīks būs īpaši nozīmīgs sertificētiem psihologiem, kuri ikdienā strādā ar skolas vecuma bērniem un jauniešiem.

  2. Beilija zīdaiņu un mazbērnu attīstības skalas, 4. izdevums (Bayley Scales of Infant and Toddler Development, Fourth Edition – Bayley-4) paredzēts bērniem no 16 dienām līdz 3 gadiem un 6 mēnešiem, novērtējot kognitīvās, valodas un motorās prasmes, kā arī sociāli emocionālo attīstību. To iespējams lietot neonatologiem, pediatriem, psihologiem, fizioterapeitiem, ergoterapeitiem, rehabilitologiem, neirologiem u.c. apmācītām ārstniecības personām, nodrošinot iespēju savlaicīgi atpazīt attīstības riskus pašos agrīnākajos dzīves posmos.

  3. Vainlenda adaptīvās uzvedības skalas, 3. izdevums (Vineland Adaptive Behavior Scales, Third Edition – Vineland-3) ir aptauju kopa, kas ļauj vecākiem vai aprūpētājiem un skolotājiem sniegt informāciju par bērna adaptīvo uzvedību no dzimšanas līdz 18 gadiem. Šis instruments būs būtisks gan psihologiem, gan bērnu psihiatriem un pedagogiem, jo palīdzēs izvērtēt bērna ikdienas prasmes, sociālo adaptāciju un neatkarību.

  4. Pirmsskolas valodas skalas, 5. izdevums (Preschool Language Scale, Fifth Edition – PLS-5) paredzēts valodas attīstības izvērtēšanai pirmsskolas vecumā (0–7 gadi un 11 mēneši), aptverot gan auditīvās sapratnes, gan ekspresīvās komunikācijas prasmes. To galvenokārt izmantos logopēdi, audiologopēdi un sertificēti psihologi, palīdzot agrīni noteikt bērnu valodas grūtības un sniegt atbilstošu palīdzību.

Projektu īsteno starpdisciplināra pētnieku un praktiķu komanda, kuras vadībā ir Latvijas Universitātes vadošās pētnieces Dr. psych. Liena Hačatrjana un Dr. psych. Solvita Umbraško, konsultante prof. emeritus Dr. psych. Malgožata Raščevska. Projekta komandu veido ārsti-neonatologi, audiolopēdi, psihologi un citi ar nozari saistīti speciālisti.

Projekts tiek īstenots uz Latvijas Universitātes līguma pamata ar Valsts Kanceleju Eiropas Sociālā fonda Plus projekta Nr. 4.3.6.7/1/24/I/001 “Starpnozaru sadarbības un atbalsta sistēmas izveide bērnu veselīgai attīstībai un sekmīgai pašrealizācijai (1. kārta)” ietvaros.

 

Dalīties