
Katram skolotājam ir savs unikālais ceļš uz pedagoga profesiju, un Elīnas Juskas pieredze to spilgti apliecina. “Skolas laiks man asociējas ar gaišu, izzinošu un attīstošu posmu, kuru zemapziņā vēlējos paildzināt,” tā, uzsākot sarunu, min Elīna Juska. Elīna jau sešus gadus strādā Māteru Jura Kazdangas pamatskolā un pasniedz datoriku un robotiku, bet viņas stāsta aizsākumi ir meklējami vēl skolas laikā, kad Elīna aktīvi iesaistījās vietējās kopienas darbā un vadīja izglītojošas nodarbības bērniem un jauniešiem ar īpašām vajadzībām. Elīnas stāsts vēsta par gandarījumu, ko sniedz skolēnu izaugsme, kā arī par viņas aizrautību ar tehnoloģijām bagātinātu mācību vidi, kas veicina skolēnu motivāciju un iesaisti mācībās.
“Skolas laikā, strādājot ar bērniem un jauniešiem ar īpašām vajadzībām, man kļuva skaidrs – šis ir ceļš, kurā varu izmantot savas stiprās puses un vienlaikus būt nozīmīga citiem,” stāsta Elīna, norādot, ka viņa īpaši izbauda tos mirkļus, kad var iedvesmot jauniešus – ne tikai apgūt mācību saturu, bet arī gūt kādu vērtīgu dzīves atziņu. Elīnas pieredzē ir bijuši vairāki skolotāji, kurus viņa uzskata par sava amata profesionāļiem – viņi ir saskatījuši un izcēluši viņas stiprās puses. Elīna to ļoti novērtē un cenšas šo pieeju ieviest arī savā ikdienas darbā kā skolotāja.
Kaut arī Elīna dzīvo gandrīz 200 km attālumā no Latvijas Universitātes (LU), tieši šo augstākās izglītības iestādi uzskata par līderi izglītības jomā. Elīna zināja, ka LU atrodami nozares speciālisti un mācībspēki, kas vienmēr būs informēti par aktualitātēm un būs soli priekšā citiem. Tas apstiprinājās, kad Elīna uzsāka bakalaura studijas un ieguva profesionālo bakalaura grādu dabaszinātnēs un informācijas tehnoloģijās. Šobrīd viņa turpina studijas LU Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes (IZPF) maģistra programmā "Tehnoloģiju inovācijas un dizains izglītībai".
Elīna stāsta, ka studijas LU IZPF viennozīmīgi uzskata par vienu no labākajiem izglītības izaugsmes lēmumiem, ko viņa ir pieņēmusi. “Manuprāt, šī maģistra studiju programma ir lieliska tieši ar to, ka tā apvieno pedagoģisko zināšanu un prasmju nostiprināšanu ar dažādu tehnoloģisko risinājumu ieviešanu izglītībā. Dažādās tehnoloģijas, ko apgūstam, var atvieglot skolotāja ikdienu, kā arī veicināt skolēnu iesaisti un motivācijas paaugstināšanos mācību procesā, kas ir pats būtiskākais,” studiju pieredzē dalās Elīna. “Uzskatu, ka šī programma ir piemērota dažādu jomu speciālistiem, ne tikai studentiem ar iepriekš iegūtu izglītības zinātņu grādu, jo šī programma intensīvā veidā dod iespēju gan apgūt pedagoģiskā darba nianses, gan padziļina zināšanas un prasmes visdažādāko tehnoloģiju izmantošanā,” turpina Elīna. Maģistra darbā Elīna izstrādā un aprobē sevis programmētu mācību lietotni, kurā skolēni var trenēt savu prasmi rēķināt galvā saskaitīšanā, atņemšanā, reizināšanā un dalīšanā, to visu apvienojot ar spēliskošanas elementiem, piemēram, savu avataru izveidi, “valūtas krāšanu” un dažādu “īpašumu pirkšanu”.
Jautājot, kas Elīnai patīk skolotāja darbā, viņa min, ka skola ir vide, kas ir nemitīgā kustībā. “Nav divu vienādu dienu, nav divu vienādu skolēnu vai situāciju, skolā nekad nebūs garlaicīgi, to varu apsolīt. Ir aizraujoši ik dienu komunicēt ar jauniešiem, būt līdzās un būt daļai no viņu izaugsmes, būt iedvesmotājam, sarunu biedram un zināšanu devējam,” stāsta Elīna, minot, ka no sirds izbauda, ka var skolēniem rādīt dažādus ceļus, kurus iet turpmākajā dzīvē, dot savas zināšanas un būt kopā ar viņiem.
Tomēr skolotāja darbā ir arī savi izaicinājumi. Viens no sarežģītiem uzdevumiem, pēc Elīnas domām, ir atrast paņēmienus, kā skolēnu motivēt mācīties un gribēt vairāk. “Arī es katru dienu domāju jaunus veidus, kā veidot ciešāku saikni ar saviem skolēniem, lai mudinātu skolēnus mācīties, izmēģināt jaunas iespējas.”
No darba brīvajā laikā Elīnai izbauda dažādas fiziskās aktivitātes, kā arī prieku sagādā kopā pavadītais laiks ar ģimeni. Viņu arī ļoti aizrauj process, kurā var atrast kādu jaunu digitālu rīku, bez steigas to izpētīt un plānot, kā to izmantot mācību procesā.
Jaunajiem pedagogiem Elīna iesaka nebaidīties jautāt. “Daudzi jaunie skolotāji domā, ka ar visām problēmām jātiek galā vienatnē, taču tā nav. Tev apkārt ir kolēģi, kuri paši ir bijuši līdzīgās situācijās un spēj dot vērtīgu padomu, uzklausīt un būt emocionāls atbalsts,” stāsta Elīna. Savukārt tos, kuri vēl tikai domā, vai skolotāja profesija ir viņiem piemērota, Elīna iedrošina - nebaidies mēģināt! Jo tikai darot var saprast, vai skolotāja ceļš ir tavs. “Šaubīties ir normāli, bet tieši caur pieredzi atnāk atbildes. Šī ir skaista profesija, kas sniedz daudz prieka, piepildījuma un pozitīvu emociju.”
Katram ir savs stāsts, kā kļūt par skolotāju. LU IZPF aicina ikvienu, kurš jūt aicinājumu darboties izglītībā, nebaidīties spert pirmo soli un kopā ar Latvijas Universitāti uzsākt savu iedvesmojošo stāstu pedagoģijā.
Aizpildi interaktīvu testu un uzzini, kā varētu sākties tavs stāsts!
Spēks rodas mācot!