Trešdien, 28. oktobrī, Latvijas Universitātē (LU) notika konference „Atbalsts pozitīvai uzvedībai”, kuras galvenā tēma bija „Vardarbības bioloģiskie, psiholoģiskie un pedagoģiskie aspekti”. Konferenci organizē LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes (PPMF) Pieaugušo pedagoģiskās izglītības centrs (PPIC).  

Konferences ievadā klātesošos uzrunāja PPMF dekāns prof. Andris Grīnfelds. Viņš atzina, ka pēdējā laikā palielinās vardarbības un agresīvas uzvedības problemātika un ir nepieciešama rīcība šīs situācijas uzlabošanai. Prof. A.Grīnfelds pauda gandarījumu, ka PPMF pētnieki paralēli teorētiskiem pētījumiem ir iesaistījušies arī šāda praktiska jautājuma, kā izglītības sistēmas uzlabošana, risināšanā.

Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) vadītāja Inita Juhņēviča izteica pateicību visām skolām, kuras četru gadu garumā bija iesaistījušās Eiropas Sociālā fonda projekta īstenošanā, sadarbojoties ar pētniekiem, lai palīdzētu kopīgiem spēkiem izstrādāt programmas, kas vērstas uz vardarbības mazināšanu skolās. I. Juhņēviča uzsvēra šī jautājuma aktualitāti IKVD darbībā, kas ik gadu saņem lielu skaitu ar vardarbības izpausmēm saistītu sūdzību. Šādi gadījumi vienmēr izraisa pastiprinātu sabiedrības un mediju uzmanību, un tā ir iespēja izglītības sistēmā iesaistītajiem skaidrot šādu situāciju cēloņus un sniegt ieteikumus to risināšanai. Pēc. I. Juhņevičas teiktā, skolas, kuras iesaistījušās šajā projektā un aktīvi līdzdarbojušās, salīdzinājumā ar citām izglītības iestādēm ir priviliģētā stāvoklī, jo ir guvušas vērtīgu pieredzi. IKVD vadītāja arī informēja, ka vēl šajā gadā Latvijas skolas saņems jauno, uzlaboto skolu pašnovērtējuma metodiku, kurā būs īpaši uzsvērta pozitīvas uzvedības veicināšana, skolas kultūras jautājumi un skolas direktora loma skolas attīstībā.

Jau ceturto gadu pēc kārtas turpinās programmas „Atbalsts pozitīvai uzvedībai” (APU) ieviešana skolās. 39 Latvijas skolas, kuras Eiropas Sociālā fonda projekta „Atbalsta programmu izstrāde un īstenošana sociālās atstumtības riskam pakļauto jauniešu atbalsta sistēmas izveidei” (2011-2014) ietvaros īstenoja projekta aktivitātes, turpina labo pieredzi, nodrošinot projektā iegūto rezultātu ilgtspēju. „Mainoties sabiedrībai, mainās skolēnu paaudzes un līdz ar to, mainās arī skolēnu uzvedība. Samazināt problēmgadījumus skolā, veicināt skolēnu sociālās prasmes un uzlabot sekmes mācībās ir aktualitātes mūsdienu skolā. Sistemātisks un vienots pedagogu darbs, pozitīvi formulēti iekšējās kārtības noteikumi, praktiska iesaiste pozitīvas uzvedības īstenošanā skolā ir viena no atslēgām pozitīvām pārmaiņām skolā. Skolu akreditācijas kritēriju papildināšana ar pozitīvas uzvedības veicināšanas un skolas kultūras aspektiem ir būtisks projekta rezultātu ilgtspējas nodrošināšanas pamats.”, atzina PPMF dekāna palīdze Gunta Kraģe.

Šajā mācību gadā APU skolu tīklā kā 40. skola iesaistījusies arī Liepas pamatskola, uzsākot pozitīvas pārmaiņas, ieviešot programmu „Atbalsts pozitīvai uzvedībai”. Ar katru dienu no skolām un pašvaldībām interese pieaug, kas liecina par ieinteresētību pozitīvām pārmaiņām izglītībā.

Konferences laikā visu skolu pārstāvjiem tika pasniegti apliecinājumi par sadarbību ar LU PPMF, iesaistoties projekta aktivitātēs un turpinot sadarbību izglītības kvalitātes pilnveidē skolās.

Konferencē ar tēmu „Cilvēku agresivitātes un vardarbības bioloģiskie aspekti” uzstājās LU prof.  Juris Imants Aivars, centra „Dardedze” klīniskās psiholoģes Līgas Redlihas referāta tēma bija „Vardarbība skolā - cēloņi un sekas”, savukārt un LU asoc. prof. Dita Nīmante stāstīja par to, kā vardarbību risina APU.

Konferencē piedalījās dalībnieki no skolām, kas jau īsteno programmu „Atbalsts pozitīvai uzvedībai” un kas plāno uzsākt šīs programmas īstenošanu, kā arī citi interesenti. Konferenci organizēja LU PPMF Pieaugušo pedagoģiskās izglītības centrs un Pedagoģijas nodaļa.

Dalīties