Akadēmiskās karjeras sistēmas reformas rezultātā augstskolām un zinātniskajiem institūtiem Latvijā, pamatojoties jaunā akadēmiskās karjeras ietvara (JAKI) noteiktajās pamatprasībās, tuvākajos gados būs jāizstrādā savas prasības un kritēriji gan akadēmiskā amata iegūšanai atklāta konkursa vai amatā paaugstināšanas ietvaros, gan akadēmiskā personāla darba snieguma regulārai novērtēšanai. Tāpēc Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) un Latvijas Universitātes (LU) pētnieki Valsts pētījuma programmā “Izglītība” ir uzsākuši projektu “Akadēmiskā personāla kompetences modelis (KOMPAK)” (VPP-IZM-Izglītība-2023/5-0001), kurā tiks izstrādāts akadēmiskā personāla kompetences modelis pārejai uz akadēmiskās karjeras ietvaru - kompetences vērtēšanai, mācību vajadzību identificēšanai, profesionālās attīstības plānošanai, personāla politikas veidošanai un kvalitātes vērtēšanai.
Projekta īstenošanas posmos tiks veiktas šādas darbības:
- veikta zinātniskās literatūras, dokumentu un starptautiskās prakses analīze;
- izstrādāts akadēmiskā personāla kompetences līmeņu apraksts saskaņā ar jaunajā akadēmiskās karjeras ietvarā noteiktajiem četriem līmeņiem;
- izstrādāta karjeras posmu un amatu kompetencēm atbilstošus snieguma līmeņu aprakstus un vērtēšanas sistēmu;
- izstrādāts akadēmiskā personāla kompetences vērtēšanas un mācīšanās vajadzību identificēšanas rīka prototips;
- izstrādāti akadēmiskā personāla kompetences mācību mikromoduļu satura dizaina paraugi;
- izstrādātas vadlīnijas un rekomendācijas kompetences modeļa ieviešanai augstskolās un zinātniskajos institūtos, kā arī izglītības politikas veidošanai un normatīvo aktu izstrādei.
Izstrādātais modelis nodrošinās atbalstu:
- akadēmiskā personāla pārstāvjiem savas kompetences vērtēšanā un mācīšanās vajadzību noteikšanā,
- augstskolām un zinātniskajiem institūtiem sistēmiskas personāla politikas plānošanā un pilnveidē, iekļaujot regulāru kompetences vērtēšanu un organizējot profesionālās pilnveides procesu,
- profesionālās pilnveides mācību dizaina izstrādātājiem un īstenotājiem,
- izglītības politikas veidotājiem augstākās izglītības un zinātnes politikas plānošanā, kā arī normatīvo aktu izstrādē un ieviešanā,
- iekšējā un ārējā kvalitātes vērtēšanas un nodrošināšanas procesa īstenotājiem.
Minēto procesu tiešie ieguvēji būs visu līmeņu studējošie, absolventi, viņu darba devēji u. c., kā arī visa sabiedrība kopumā, jo projektā veiktais darbs sniegs tiešu pienesumu kvalitātes monitoringā un pilnveidē.
Projekts tiek īstenots RSU un LU sadarbībā, bet kopumā komandā iesaistīti pētnieki no sešām Latvijas augstākās izglītības institūcijām – izglītības zinātņu, psiholoģijas, socioloģijas, komunikācijas, antropoloģijas u. c. zinātņu nozarēm.
LU pētnieku komandu pārstāv Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes vadošās pētnieces Zanda Rubene (projekta vadītāja LU) un Anika Miltuze, kā arī zinātniskās asistentes Alise Oļesika, Olga Astratova, Karīna Spridzāne, Edīte Sarva un Inguna Blese.
Projekta finansējums: 350 000,00 EUR, sadarbības partnera Latvijas Universitātes līdzfinansējuma daļa – 130 000 EUR
Projekts noslēgsies 2026. gada 21.decembrī.