Dr. paed. Ilze Šūmane, Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes (LU PPMF) Pirmsskolas un sākumizglītības nodaļas docente uzskata, ka jaunie skolotāji noteikti zina, ka skolā neklāsies viegli, taču būs interesanti, dinamiski, radoši un vienreizēji: “Raibajā skolas ikdienā es novēlu nepazaudēt sevi, savas vērtības un hobijus. Topošajiem skolotājiem novēlu atrast jaunus sabiedrotos, kolēģus un draugus, ar kuriem kopā radīt skolas ikdienu ar prieku un aizrautību. Jaunajiem kolēģiem, iespējams, noder mans pedagoģiskā darba moto – Artura Brīlmeiera vārdi: “Mēs varam padarīt dzīvu citos tikai to, kas mūsos pašos ir dzīvs.” Ieskatīšanās sevī palīdz labāk izprast skolēnus, tas ir drošais ceļš uz veiksmīgu sadarbību.”
Andris Vagalis, Daugavpils Universitātes tehnoloģiju jomas un datorikas metodikas lektors, jaunajiem skolotājiem atgādina: “Pirmkārt, nenovērtējiet skolēnus un audzēkņus par zemu. Bieži vien viņi uzķer un saprot informāciju ļoti labi, tikai mums, skolotājiem, liekas, ka nesapratīs. Otrkārt, nebaidieties atzīt, ka ir lietas, kuras jūs nezināt, baidoties no tā, ka skolēnu acīs mazināsies Jūsu prestižs. Viņi novērtē godīgumu un dotā vārda turēšanu.” Viņš arīdzan norāda, ka vienmēr ir jābūt vēlmei darīt un spējai saskatīt apkārt notiekošajā gan pozitīvo, gan arī uzjautrinošo, arī reizēs, kad tehnoloģijas sagatavo pārsteigumu un pieviļ.
Liepājas Universitātes lektore Indra Kalniņa savu vēlējumu topošajiem skolotājiem ievērpj pasakā: “Kad piedzima nākamais skolotājs, pie viņa šūpuļa nolaidās trīs laumas. Pirmā teica: “Tu vienmēr būsi jauns, jo tev vienmēr apkārt būs bērni!” Otrā teica: “Tev būs atvaļinājums vasarā!” Bet tad trešā lauma, kura bija ļauna, iesaucās: “Tu visu mūžu labosi skolēnu darbus!” Lai jums vienmēr seko tikai labās laumas! Vēlu nepagurt, kad ir grūti, un censties saskatīt skolotāja darba pozitīvās puses. Reiz kādā izlaidumā man skolēns uzdāvināja kartīti ar ierakstu: “Paldies, ka Jūs bijāt tāda, kāda Jūs bijāt!” Esiet arī jūs tādi, kādi jūs esat: īsti!”
Skolotāja “obligātajā izdzīvošanas komplektā” Sandra Zariņa, Daugavpils Universitātes Izglītības un vadības fakultātes Pedagoģijas un pedagoģiskās psiholoģijas katedras docente un kopīgās doktora studiju programmas “Izglītības zinātnes” direktore Daugavpils Universitātē, liktu humora izjūtu un prasmi pasmieties par sevi, kā arī drosmi nebaidīties pieļaut un atzīt savu kļūdu. “Katram jaunajam/topošajam skolotājam es novēlētu trīs labas lietas. Pirmā labā lieta – atbalstoša komanda izglītības iestādē, kas ne tikai pieņem savā paspārnē un palīdz, bet arī uzticas un “iedod spārnus”, ļaujot noticēt saviem spēkiem. Otrā lieta – saprotoša ģimene un draugi, kas var stundām ilgi klausīties skolas stāstos un nedusmoties brīžos, kad gatavošanās stundām, burtnīcu labošana un pasākumu plānošana kļūst svarīgāka par visu. Trešā lieta – padoms, kas ir bijis nozīmīgs man pašai: skolotājs uz skolēniem nekad nedrīkst pa īstam dusmoties – pat tad, kad sejas izteiksme ir barga, sirdī ir jāprot smaidīt,” komentē Zariņa.
Savukārt Dr. paed. Jānis Mencis, “Mācītspēks” konsultants matemātikas metodikas jomā, vēršoties pie topošajiem skolotājiem, ir lakonisks un pragmatisks: “Skolotājiem un skolotājām atgādinu pedagoģijā ar bērniem neeksperimentēt, toties laba mācību grāmata slepus saka arī skolotājam, kas jādara.” Noslēgumā pieredzējušais pedagogs un vairāku mācību grāmatu autors atgādina arī par rūpēm par sevi un veselības apdrošināšanu. Dr. paed. Austra Avotiņa, LU PPMF asociētā profesore, topošajiem skolotājiem vēl spēku un izturību ne vien ikdienā, bet arī visās mainīgajās un neparedzamajās situācijās, kā arī lielu interesi par savu zinātnes jomu un par aktuālo un notiekošo pasaulē, radošu zinātkāri un iespēju, un vēlmi visu laiku augt un pilnveidoties. Toties Dr. philol. Daiga Straupeniece, Liepājas Universitātes Pedagoģijas un sociālā darba fakultātes docente, norāda: “Skolotājam mūsdienu pasaulē jābūt mācību piedzīvojuma režisoram un skolēnu pozitīvo emociju dizaineram. Lai izdodas motivēt skolēnus kāpt katram savā zinību sasniegumu kalnā, stiprināt viņu pašmotivāciju un atbalstīt izaugsmi!”
Pēc Izglītības un zinātnes ministrijas datiem 2023./2024. gadā kopējais pedagogu skaits visā Latvijā ir 25 986. Vispārizglītojošās un profesionālās ievirzes izglītības iestādēs šogad strādās aptuveni 350 “Mācītspēks” skolotāji.
Par “Mācītspēks”
Darba vidē balstītas pedagoģijas studijas “Mācītspēks” iekļauj 2. līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas “Skolotājs” apguvi pirmajā jeb kvalifikācijas gadā un otro jeb indukcijas gadu, kura ietvaros skolotāji turpina profesionālo pilnveidi vienā no četrām tālākizglītības programmām Latvijas Universitātē.
Plašāka informācija par “Mācītspēks” ir pieejama www.macitspeks.lu.lv, savukārt par citām pedagoģijas studiju iespējām – un www.esiskolotajs.lu.lv. “Mācītspēks” īsteno Latvijas Universitāte, Daugavpils Universitāte un Liepājas Universitāte.
Plašāka informācija: Elza Lāma, T. +371 29152346, E. elza.lama@lu.lv