Projekta ietvaros tiek veikta visaptveroša esošās situācijas analīze un paredzēts izstrādāt jaunu instrumentu zinātniskuma kultūras novērtēšanai vidējās izglītības līmenī Latvijā. LU pētnieki pēta skolu zinātniskuma kultūras izveides makro kontekstuālos kritērijus, piedalās modeļa izveidē zinātniskās kultūras novērtēšanai vidējā izglītībā, kā arī izstrādā priekšlikumus rīcībpolitikas izmaiņām un skolotāju tālākizglītības programmu pilnveidei. Lai apzinātu pedagogiem pieejamo tālākizglītības kursu un profesionālās pilnveides kursu piedāvājumu, LU PPMF pētnieku komanda ir apkopojusi un analizē datus par Latvijas pašvaldībās apstiprinātajiem pedagogu tālākizglītības kursiem.
Lai informētu sabiedrību par pētījuma aktualitātēm, 2023. gada 17. martā projekta pētnieku komanda piedalījās Vidzemes Augstskolas 13. Pedagogu konferencē “Skola un zinātne II”. Pasākums tika atklāts ar ViA rektores, asociētās profesores, projekta vadītājas Agneses Dāvidsones un asociētās profesores Vinetas Silkānes stāstu par “Zinātniskuma pratība skolotāja darbā”, kam sekoja LU PPMF prodekānes un profesores Zandas Rubenes prezentācija, kuras laikā tika meklēta atbilde uz jautājumu “Cik zinātniska ir Latvijas skola?”. Pasākumā tika runāts arī par to, kāda varētu būt nākotnes skola un augstskola. Nozares pārstāvji diskutēja par zinātniskumu skolā. Savukārt, konferences otrajā daļā projekta pētnieku komanda vadīja praktiskos seminārus. LU PPMF dekāne un profesore Linda Daniela kopā ar zinātnisko asistenti Zintu Zālīti-Supi aicināja uz semināru par tēmu “Izglītība - aprites ekonomikas virzītājspēks”, un zinātniskā asistenta p.i. Sanita Litiņa stāstīja par “Digitālā skolas kultūras nozīme zinātniskās pratības veicināšanā”. Pēc konferences projekta pētnieku komanda apsprieda jautājumus par kvantitatīvo datu ievākšanas instrumentu un virzību ar pedagogu tālākizglītības kursu izpēti.
Projekta ietvaros, LU PPMF pētnieku komanda starptautiski zinātniskajās konferencēs ir uzstājusies ar diviem ziņojumiem, izpētot visvairāk pētītās mācību metodes un pieejas, kas ir pierādījušas, ka tās veiksmīgi uzlabo mācību procesu un sekmē zinātnisko pratību un izpratni par zinātni, kā arī analizējot digitālas skolas kultūras ietekmi un nozīmi zinātniskās pratības veicināšanā un to ietekmējošiem faktoriem. Publicēta arī viena zinātniskā publikācija.
Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte projektā darbojas kā projekta vadošā partnera Vidzemes Augstskolas sadarbības partneris. Projektā ir iesaistījusies arī diasporas pārstāve no Lapzemes universitātes Somijā.
No Latvijas Universitātes pētījumu īsteno:
- vadošā pētniece, projekta “Zinātniskuma kultūra vidējā izglītībā sabiedrības ilgtspējai” zinātniskā vadītāja LU Zanda Rubene,
- vadošā pētniece Linda Daniela,
- zinātniskās asistentes p. i. Sanita Litiņa un
- zinātniskā asistente Zinta Zālīte – Supe.
Sadarbības līgums starp Latvijas Universitāti un Vidzemes Augstskolu par Latvijas zinātnes padomes Fundamentālo un lietišķo pētījumu programmas projekta īstenošanu “Zinātniskuma kultūra vidējā izglītībā sabiedrības ilgtspējai” (Nr.lzp-2021/1-0135) tika noslēgts 2022. gada janvārī.
Projekts tiek finansēts no Latvijas zinātnes padomes Fundamentālo un lietišķo pētījumu programmas līdzekļiem. Kopējais projekta finansējums: 299 996.40 EUR. Projekts tiks īstenots līdz 2024.gada beigām.