Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes pētnieces, prof. Linda Daniela un prof. Zanda Rubene sadarbībā ar kolēģiem no Spānijas, Grieķijas, Nīderlandes un Kipras uzsākuši dalību ERASMUS+ stratēģiskās sadarbības projektā “Tiešsaistē izplatīto post-patiesību apkarošana” (Fighting the online Post-Truth conspiracy) (KA220-HED-B73A96CF).
Viltus ziņu patēriņam ir negatīva ietekme uz sabiedrības domāšanas veidošanos. Šajā projektā īpaša uzmanību tiks dažādu augstskolu studentiem.
Saskaņā ar Digital 2020.gadā veikto pētījumu 50 % pasaules iedzīvotāju izmanto sociālos plašsaziņas līdzekļus, vidēji 2 stundas un 25 minūtes dienā. Tas nozīmē, ka 1 no katrām 3 stundām, kas pavadītas internetā, tiek pavadīta sociālajās platformās. Sabiedrībai, kas ir ziņu patērētāji, veidotāji un koplietošanas dalībnieki, jāapzinās briesmas, ko rada nepatiesa satura ziņas. Lai izbeigtu viltus ziņu izplatīšanos, jauniešiem ir jāzina, kā tās atpazīt. Projektā tiks veidoti mācību materiāli viltus ziņu atpazīšanai un tiks veidota izglītojoša interaktīva vide, kurā, jaunieši varēs trenēties viltus ziņu atpazīšanā.
Projektā plānotās aktivitātes:
- Iesaistīt augstskolu pedagoģijas studentus kritiskās domāšanas prasmju attīstīšanā, lai viņi apzinātos, ka kritiskā lasīšana palīdzēs viņiem analizēt informāciju, ar kuru viņi saskaras, un tādējādi kritiski izturēties pret informāciju, ko viņi izmantos savā turpmākajā pedagoģiskajā praksē.
- Mācīt topošos skolotājus par viltus ziņām: radīšanas un izplatīšanas procesu, ietekmi, veidotājiem utt.
- Izveidot inovatīvas mācības topošajiem skolotājiem, koncentrējoties uz to, kā mācīt par projekta tēmu, ieviešot spēliskošanu un interaktīvus resursus.
- Izstrādāt izglītojošu interaktīvu vidi topošajiem skolotājiem, kurā viņi var rakstīt savas ziņas un komentēt citu lietotāju ziņas, izmantojot iepriekšējās mācībās iegūtās zināšanas un analizējot, vai ziņas ir patiesas vai viltus.
- Iesaistīt augstskolu studentus ziņu rakstīšanā, lai viņi saprastu, ka tam, ko viņi raksta sociālajos medijos, ir ietekme;
- Informēt jauniešus par viltus ziņu ietekmi globālā līmenī un to, cik svarīgi ir aktīvi iesaistīties, lai to apturētu.
- Likt topošajiem skolotājiem apzināties kritiskās domāšanas prasmju attīstīšanas nozīmi viņu dzīvē un jo īpaši viņu turpmākajā pedagoģiskajā praksē.
Projekta mērķgrupas ir topošie pedagogi.
Projekta norises periods 01.11.2022. – 31.12.2024.
Projekta vadošais partneris ir Universidad de Autonoma Madrid (Spānija).