Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte sadarbībā ar Siguldas novada pašvaldību šajā mācību gadā izglītības iestādēs īsteno programmu “Garīgās veselības veicināšana skolās”, ar mērķi izstrādāt pierādījumos balstītu garīgās veselības veicināšanas programmu izglītības iestādēm un izstrādāt rekomendācijas izglītības politikas veidotājiem.
Garīgās veselības veicināšanas programma ir paredzēta bērnu sociāli emocionālo prasmju attīstīšanai, dzīvesspēka stiprināšanai un sociālo, emocionālo un uzvedības problēmu riska mazināšanai visās vecuma grupās. Pedagogi vada nodarbības par šīm tēmām, lai pievērstos ne tikai kvalitatīvu zināšanu sniegšanai, bet arī sekmētu bērnu personības attīstību.
Uzsākot programmas aprobāciju, tā tika īstenota Siguldas pirmsskolas izglītības iestādēs ”Pasaciņa”, “Ābelīte”, “Tornīši” un Siguldas pilsētas vidusskolas, Siguldas 1.pamatskolas, Laurenču sākumskolas, Siguldas Valsts ģimnāzijas atsevišķās vecuma grupās. Šajā projekta ir iesaistījušās arī Mālpils novada vidusskola un Krimuldas vidusskola.
Izmantojot īpaši izstrādātas rokasgrāmatas, pedagogi savās audzināmajās klasēs un pirmsskolas grupās vada nodarbības, kurās bērniem un skolēniem piedāvā interesantus stāstus, spēles, kustību aktivitātes, dziesmas, tiešsaistes resursus, pašnovērtējuma jautājumus diskusijas padziļināšanai. Patreizējā situācijā nodarbības tiek vadītas arī tiešsaistē.
Siguldas pilsētas vidusskolas pedagoģe Elīna Apsīte atklāj, ka “garīgajai veselībai skolā ir ļoti liela nozīme, tas ir pamats tam, kā skolēns spēs mācīties, cik labi spēs ieklausīties apkārtējos, kā spēs uztvert un pielietot dzirdēto un redzēto. Skolēna prasme atpazīt emocijas un prast tās vadīt ir viens no priekšnosacījumiem labai sadarbībai skolā gan ar skolotāju, gan ar klasesbiedriem, gan arī mājās.”
Māra Taimiņa arī ir Siguldas pilsētas vidusskolas pedagoģe, un viņu pārsteidz bērnu vēlēšanās atklāti runāt par piedzīvotajām situācijām, par to risināšanu vai arī neatrisināšanu, jo bērni labprāt dalās savā pieredzē. “Mans vislielākais ieguvums ir tas, ka es arvien no jauna atklāju savus skolēnus, viņu domāšanu, īpašības, vēl neredzētas katra personības šķautnes, skolēnu attīstību un domāšanas veidus”, stāsta Māra.
Nozīmīga ir skolu un vecāku sadarbība ar mērķi jau agrīni pievērst uzmanību bērnu garīgās veselības stiprināšanai, tādēļ ir izveidotas skolēnu un vecāku rokasgrāmatas, lai veselīgai personības attīstībai svarīgās prasmes tiktu apgūtas skolā un nostiprinātas ģimenes vidē. Šīs prasmes ir emociju atpazīšana un pašregulācija, iejūtība, sadarbība un attiecību veidošana ar citiem, problēmu risināšana, mērķu izvirzīšana un lēmumu pieņemšana.
Aicinot iesaistīties arī ģimenes un padziļināt zināšanas par sociāli emocionālo mācīšanos un šobrīd tik aktuālo dzīvesspēku, vecākiem bija piedāvāta iespēja iesaistīties īpaši viņiem veidotās tiešsaistes nodarbībās, kā arī saņemt rokasgrāmatas garīgās veselības stiprināšanai ģimenēs.
Siguldas 1.pamatskolas skolotāja Iveta Ķauķīte atzīst, ka “bērni mācās klausoties un skatoties emocionālus stāstus vai filmas, mācās caur spēlēm. Mācās draudzējoties, atrisinot starpgadījumus starp klasesbiedriem, spēlējot lomu spēles, risinot problēmas izsakot savu viedokli. Mācās arī no savas pieredzes – reāli piedzīvotiem gadījumiem. Mācās arī savā ģimenē, kas ir pati pirmā pieredze.”
Elīna Apsīte atklāj, ka piedaloties šajā programmā viņu pārsteidza tas, ka ir tēmas, kuras, mācot skolā pēc šīs programmas, skolotājs un apkārtējie var izjust garīgās veselības uzlabošanos jau pēc neilga laika. Iveta Ķauķīte sev atklāja, cik ir daudz dažādu tēmu par ko runāt ar bērniem un veidi kā bērni var izpaust sevi un attīstīt sociāli emocionālo mācīšanos.
Visi šīs programmas īstenošanā iesaistītie bērni un skolēni ir saņēmuši arī savas rokasgrāmatas, kuras var izmantot patstāvīgi vai vienkāršās vakara sarunās ar vecākiem par ģimenei aktuālām un arī skolā apgūtām tēmām. Dažkārt vienkārša filma, īss stāsts uzvedina uz sarunu ar bērnu par viņam nozīmīgām lietām, stiprinot savstarpējās attiecības un radot labu pamatu bērna sociāli emocionālajai attīstībai.
Par programmu ”Garīgās veselības veicināšana skolās”
Latvijā starptautiskā mēroga Erasmus + projektu īsteno Latvijas Universitāte profesores Baibas Martinsones vadībā un partnerībā ar Siguldas novada pašvaldību. Garīgās veselības veicināšanas pieejas efektivitāte tiks pārbaudīta arī Itālijā, Horvātijā, Grieķijā, Portugālē un Rumānijā, kas ir projekta partnervalstis. Programmas saturā ir sociāli emocionālo prasmju attīstīšana, dzīvesspēka veicināšana un aktivitātes emocionālu un uzvedības problēmu riska mazināšanai.