LU studiju virziena „Izglītība un pedagoģija” vadītāja, asoc.prof. Sanita Baranova no 7.-9.oktobrim kā vienīgā pārstāve no Latvijas piedalījās ES Erasmus+ programmas Sadarbības un mācību aktivitātes (TCA) pasākumā „Starptautiskā mobilitāte pedagogu izglītības programmu ietvaros augstākajā izglītībā” (International Mobility within the Teacher Training Programmes in Higher Education) Zviedrijas galvaspilsētā Stokholmā.

Zviedrijas Augstākās izglītības padomes (Swedish Council for Higher Education) organizētais pasākums pulcēja 73 dalībniekus no 18 Eiropas valstu augstākās izglītības iestādēm, kas īsteno skolotāju izglītības studijas un institūcijām, kas veicina un atbalsta internacionalizāciju skolotāju izglītībā.

Lai gan Eiropas valstīs ir liela skolotāju izglītības sistēmu daudzveidība, ko veidojusi katras attiecīgās valsts vēsture, kultūra un akadēmiskās tradīcijas, izaicinājumi, ar kuriem studējošo un akadēmiskā personāla pārstāvji mobilitātē saskaras augstākās izglītības iestādēs, ir vienojoši līdzīgi. 

Studējošie arvien turpina izmantot Erasmus+ studiju mobilitātes iespējas, pavadot studiju periodu (2 līdz 12 mēnešus) kādā no Erasmus+ programmas dalībvalstu partneraugstskolām, tomēr lielāku popularitāti mūsdienās studējošo vidū iemanto īstermiņa mobilitātes programmas (BIP – Blended Intensive Programmes), kā arī prakses mobilitāte. Nozīmīga prakse ir internacionalizācija mājās (Internationalisation at Home) – mērķtiecīga starptautiskās un starpkultūru dimensijas integrācija studiju programmās visiem studentiem savā mājas universitātē. To var nodrošināt, izmantojot arī sadarbīgas tiešsaistes starptautiskās mācīšanās (COIL – Collaborative Online International Learning) pasākumus, virtuālo mobilitāti, vasaras skolas.

Nozīmīgi studiju un pētniecības internacionalizācijas veicinātāji un iespēju nodrošinātāji ir arī universitāšu alianses (piemēram, FORTHEMEUniWellECIU), dažādi projekti (piemēram, EduNet EuropeTeaching Controversial IssuesTeaching Internationally), Erasmus+ Teacher Academies (piemēram, Erasmus+ Teacher Academy SciLMiIDEAL Future), starptautiskās nedēļās (piemēram, ikgadējā LU IZPF Starptautiskā viesprofesoru nedēļa un Starptautiskā studentu pētniecisko darbu konferenceGoTEd+ Week), kā arī atsevišķu kursu apgūšana partneraugstskolās, par ko ir iespēja saņet mikroapliecinājumus (micro-credentials).

Vairākās Eiropas valstīs pēdējos gados skolotāju izglītības programmās tiek iestrādāta „Mobilitātes loga” (Mobility Window) koncepcija, kas paredz, ka laika periods, kas atvēlams studentu mobilitātei ir iekļauts studiju programmas plānā. Studentiem ir jāizvēlas kāds atbilstīgs starptautiskās pieredzes gūšanas veids un tādējādi tiek veicināta studentu līdzdalība mobilitātē, kā arī tiek novērsti šķēršļi studiju rezultātu pilnvērtīgai atzīšanai.

Jāuzsver, ka mobilitāte nevar būt pašmērķis, bet, ņemot vērā, ka mūsdienu skolotājiem ir un būs jāstrādā daudzkultūru vidē, tieši mobilitātes pieredze citā valstīt var palīdzēt vislabāk šādam darbam nepieciešamās zināšanas un prasmes apgūt. 

Pasākumā Stokholmā produktīvi tika izmantotas dalībnieku diskusijas, īsprezentācijas, grupu darbi, kā arī katrā aktivitātē pārdomāti tika atvēlēts laiks refleksijai un atgriezeniskajai saitei. Dalībnieku sarunas un sadarbības plānu kaldināšana aktīvi notika fika laikā brīvā un radošā gaisotnē. Viena no būtiskām iegūtajām atziņām, ka katrā universitātē būtu jārod laiks un vieta, kad kolēģi un studējošie var dalīties ar citiem par savu starptautisko pieredzi, iegūtajām atziņām, lai iepazītu, iedrošinātu, iedvesmotu viens otru, nonāktu pie idejām sadarbībai, pētniecībai un vajadzīgiem risinājumiem praksē.

Dalīties