Lai atvieglotu pedagogu un skolēnu ikdienu sākumskolā, ir izstrādāts vienkāršs, interaktīvs un viegli uztverams materiāls "Sociālie stāsti", kas veicina skolēnu aktīvu klausīšanos un sapratni par to, kā rīkoties dažādās ikdienišķās situācijās skolas vidē. 

Materiāls tika izstrādāts Latvijas Universitātes (LU) Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes (IZPF) studiju kursa “Pedagoģiskā vadība sociālās transformācijas procesos” ietvaros, Dr.sc.admin. Guntas Kraģes vadībā. Materiāla autores ir LU IZPF Izglītības zinātņu maģistra studiju programmas studentes Anete Korule-Lazdiņa, Norgita Ņikonova, Ilva Smirnova, Kristīne Oliņa.

Mācību materiāls ietver tādas tēmas kā noteikumu ievērošana skolā (mācību stundu laikā, starpbrīžos, ēdnīcā; skolēns ar speciālām vajadzībām klasē), emociju regulēšana, darba vietas sakārtošana, mājas darbu pildīšana, personīgo robežu ievērošana u.c. 

Ar sociālo stāstu palīdzību pedagogs var arī aktualizēt, jeb ierosināt mācību stundas saturu, ar tā palīdzību, pievēršot skolēnu uzmanību konkrētam tematam. Šos stāstus var izmantot, lai attīstītu skolēna komunikāciju, savu emociju izpratni, savstarpējo attiecību un vides mijiedarbību un citas sociāli pieņemamas prasmes.

Sociālie stāsti ir vienkārši stāsti, kas skolēniem māca piemērotu uzvedību un sociālās prasmes. Tajos ir aprakstītas situācijas, kas skolēniem var sagādāt grūtības, kā arī tas, ko šajās situācijās sagaidīt no citiem un ko citi sagaida no skolēna. Sociālie stāsti skolēniem var palīdzēt pārvarēt viņu uzvedības problēmas konkrētās situācijās.

Kā strādāt ar materiālu: 

  • Pedagogs izvēlas stāstu, kas atbilst ikdienas situācijai, ar ko jāiepazīstina skolēni. 

  • Pedagogs skolēniem demonstrē video.  

  • Pēc video noskatīšanās skolotājs un skolēni kopīgi pārrunā video redzēto, gan apspriežot video ieliktās atziņas, gan papildinot tās ar savu pieredzi un ieteikumiem. 

Izmantošanas piemēri: 

  • Pedagogam nepieciešams iepazīstināt skolēnus ar iemesliem, kāpēc vajadzīgi noteikumi skolā. Preventīvi pedagogs ar sociālo stāstu palīdzību aktualizē tēmu “Kāpēc ir jāievēro noteikumi skolā, un kas tie ir?”.

  • Klase zaudē skolas futbola sacensībās, un zaudējums rada skolēnam pārdzīvojumus, spriedzi, negatīvas emocijas. Pedagogs var izmantot sociālo stāstu “Kā pieņemt zaudējumu?”, lai veiktu skaidrojošo darbu par emociju regulēšanu, mazinātu stresa situāciju  un motivētu skolēnus nākotnē piedalīties citās sacensībās.

Dalīties