2025. gada 19. jūnijā plkst. 14.00 Latvijas Universitātes Promocijas padomes izglītības zinātnēs atklātā sēdē Rīgā, Imantas 7. līnijā 1, 100. auditorijā Santa Dreimane aizstāvēs promocijas darbu “Spēliskošanas pedagoģiskais modelis mācību motivācijas attīstībai " (Ph. D.) iegūšanai.

Recenzenti: 

  1. Dr. paed. Gunta Siliņa-Jasjukeviča, Latvijas Universitāte;

  2. Dr. paed. Jana Grava, Rīgas Tehniskās Universitātes Liepājas akadēmija;

  3. Marija Sabliča, Josip Juraj Strossmayer Osijekas Universitāte, Horvātija.

Ar promocijas darbu var iepazīties Latvijas Universitātes bibliotēkā Rīgā, Raiņa bulvārī 19.


Informācija par pētījumu

Spēliskošana ir salīdzinoši jauns koncepts, kura padziļināta pētniecība ir aizsākusies pēdējā desmitgadē. Līdzšinējos pētījumos spēliskošana parāda pozitīvu ietekmi uz mācību motivācijas attīstību, attieksmes un uzvedības maiņu, tomēr pietrūkst izpratnes par sistemātisku spēliskošanas izmantošanu mācību procesā, lai izvairītos no seklās spēliskošanas. Lai spēliskošanas integrēšana mācību procesā būtu mērķtiecīgāka un sistemātiskāka, pētījuma mērķis ir izstrādāt un aprobēt spēliskošanas pedagoģisko modeli mācību motivācijas attīstībai.

Promocijas darbā atspoguļots literatūras pārskats par spēliskošanas teorētisko ietvaru, piedāvāta spēliskošanas elementu sistematizāciju, kā arī analizēts un definēts spēliskots mācību process. Darbā sniegts teorētisks pārskats par mācīšanās teorijām un, triangulējot motivācijas teorijas, izveidota mācību motivācijas dimensija spēliskota mācību procesa modelim. Promocijas darbā ir aprakstīts izstrādātais spēliskošanas pedagoģiskais modelis mācību motivācijas attīstībai vairākās iterācijās (Alfa, Beta, Gamma un Delta modeļa varianti), izvērtējot to ar Delfu metodi un aprobējot modeli ar studējošajiem, izmantojot līdzdalības darbības pētījuma metodoloģiju. Darba noslēgumā tiek apkopoti galvenie secinājumi un būtiskākās atziņas par mācību procesa spēliskošanu un spēliskošanas pedagoģisko modeli mācību motivācijas attīstībai, kā arī izvirzīti priekšlikumi turpmākiem pētījuma virzieniem, kas saistīti ar mācību procesa spēliskošanu.