LU Pedagoģijas zinātniskais institūts ir vadošais partneris Erasmus+ projektā GREENCODE, kas ir veltīts pirmsskolas izglītības posmam izglītojošās robotikas un vides saudzēšanas apzinātības kontekstā.
Līdz 2024. gada septembrim projekta partneri ciešā sadarbībā ir izstrādājuši pirmos projekta rezultātus - Augstākās izglītības mācību programma pirmsskolas izglītības nodaļām un Digitālā rokasgrāmata par uz izpēti balstītu mācību modeli (Inquiry-based learning), kā videi draudzīgu mācīšanās praksi, izmantojot vienkāršu kodēšanu un izglītojošās robotikas aktivitātes pirmsskolas izglītībā.
Pirms materiālu izstrādes noritēja semināri visās partneru valstīs ar pirmsskolas izglītības skolotājiem, vadītājiem un ekspertiem, lai, ciešā sadarbībā ar jomas profesionāļiem, izplānotu mācību programmas moduļu saturu un struktūru. Līdztekus tam tika apspriestas vairākas ar projektu saistītas tēmas, piemēram, skolotāju zināšanas par videi draudzīgu praksi mūsdienās, izglītojošās robotikas potenciāls un nepieciešamās prasmes, uz izpēti balstīta mācīšanās pirmsskolā, kā arī starpdisciplināras mācību metodes.
Semināros gūtās atziņas tika ņemtas vērā tālākajos projekta materiālu izstrādes posmos. Vairākas no gūtajām atziņām bija kopīgas vairākās partneru valstīs. Piemēram, pašreizējā izpratne un prakse par videi draudzīgām mācību metodēm skolotāju vidū ir diezgan augsta. Skolotāji iekļauj savās pirmsskolas izglītības nodarbībās ar bērniem daudz un dažādas tēmas, kas saistības ar cieņu pret vidi un vides aizsardzību, piemēram, atkritumu šķirošana un pārstrāde, materiālu atkārtota izmantošana, cieņpilnu un veselīgu ieradumu veidošana ikdienā pret vidi sev apkārt un planētu kopumā, izpratne par ūdens un elektrības racionālu izmantošanu, augu audzēšana u.c. Vairākās valstīs pirmsskolas izglītības skolotāji pauž pamudinājumu, ka ir ļoti svarīgi nodarbībās uzturēt ciešu saikni ar dabu, izmantojot dabiskus materiālus un dodoties nodarbībās dabā.
Lai palīdzētu topošajiem pirmsskolas skolotājiem attīstīt prasmes un kompetences, kas viņiem nepieciešamas digitālo tehnoloģiju efektīvai izmantošanai savā mācību praksē pirmsskolas nodarbībās, tika izstrādāta Augstākās izglītības mācību programma un Digitālā rokasgrāmata.
Augstākās izglītības mācību programma pirmsskolas izglītības nodaļām ietver šādas tēmas:
- Uz izpēti balstīta mācīšanās (IBL - Inquiry Based Learning).
- IBL īstenošanas atbalsta metodes pirmsskolas izglītībā.
- Āra un iekštelpu aktivitāšu nozīme.
- Izglītojošās robotikas un kodēšanas aktivitātes.
- Vērtēšanas un dokumentācijas nozīme pirmsskolas izglītībā IBL procesā.
- IBL mācību pieejas ceļvedis soli pa solim (paraugi).
Izstrādātā augstākās izglītības mācību programma pirmsskolas izglītībai tiks izmantota partneraugstskolu studiju programmās. Programmu varēs izmantot arī izglītības iestādes, lai apmācītu pašreizējos pirmsskolas skolotājus.
Digitālajā rokasgrāmatā par uz izpēti balstītu mācību modeli kā videi draudzīgu mācīšanās praksi, izmantojot vienkāršu kodēšanu un izglītojošās robotikas aktivitātes, ir iekļautas šādas nodaļas:
- Vides apziņas veicināšana sākot jau no pirmajiem dzīves gadiem.
- Labās prakses piemēri vides apziņas stiprināšanai.
- Videi draudzīga rīcība pirmsskolas izglītībā.
- Izglītojošā robotika un videi draudzīga attieksme un rīcība.
Šobrīd norit tulkošanas posms, lai drīzumā šie materiāli būtu pieejami visās partneru valstu valodās.
Visi izstrādātie materiāli un apkopotie dati tiks publicēti projekta GreenCode tīmekļa vietnē: https://www.greencodeproject.com/
Projekta jaunumiem seko arī Facebook lapā: GreenCode Project
Sadarbības partneri:
LATVIJAS UNIVERSITATE Latvia
UNIVERSITAET MANNHEIM Germany
SCUOLA DI ROBOTICA Italy
EARLY YEARS - the organisation for young children ROI Ireland
INSTITUTO POLITECNICO DE VISEU Portugal
MELLIS EGITIM TEKNOLOJI TICARET LIMITED ŞIRKETI Turkey
SVEUCILISTE U RIJECI Croatia
Periods: 01.09.2023 - 31.08.2025
Projekta vadītāja: Prof. Linda Daniela
Projekta koordinatore: Ketlīna Tumase