Projekta “AUGSTĀKAJĀ IZGLĪTĪBĀ STUDĒJOŠO KOMPETENČU NOVĒRTĒJUMS UN TO ATTĪSTĪBAS DINAMIKA STUDIJU PERIODĀ” 2. kārtas ietvaros 20 Latvijas augstskolu pārstāvji tika aicināti piedalīties tālākizglītības programmā “Studējošo caurviju kompetenču novērtēšanas instrumenta izmantošana studiju rezultātu formulēšanā un novērtēšanā”, lai sagatavotos darbam ar studējošo caurviju kompetenču novērtēšanas metodoloģiju un tās piemērošanu studiju rezultātu novērtēšanai.

Nodarbības notika 2023. gada 17. martā un 28. aprīlī, tajās piedalījās vairāk nekā 100 dalībnieki, kuri pēc visu nosacījumu izpildes, saņems arī sertifikātus.

Divu nodarbību laikā projekta pētnieku komanda iepazīstināja ar caurviju kompetenču būtību, izstrādāto novērtēšanas instrumentu, diskutēja un dalījās pieredzē. Šīs sarunas bija vērtīgas, jo mācību dalībnieku vidū veicināja kopējo izpratni par pētījuma nozīmīgumu. Caurviju kompetenču instrumenta īsā versija ietver 67 apgalvojumus par uzņēmējspējas, inovācijas, pētnieciskās, pilsoniskās un globālās caurviju kompetences uzvedības indikatoriem un 59 apgalvojumus par digitālo caurviju kompetenci. Katrs mācību dalībnieks tika aicināts aizpildīt šo aptauju, lai iepazītos ar tās saturu un noslēguma nodarbībā, 2023. gada 28. aprīlī, sniegtu savus ieteikumus un vērtējumu projekta ietvaros izstrādāto novērtēšanas instrumentu.

Pēc šīs diskusijas, dalībnieki tika aicināti izplatīt šo aptauju katrs savā augstskolā un iegūt datus no studentiem.

"Biznesa, mākslas un tehnoloģiju augstskola RISEBA" studentu karjeras izaugsmes centra vadītāja Anna Kvelde: “Notikušās mācības par “Caurviju kompetenču novērtēšanas instrumenta izmantošanu studiju rezultātu formulēšanā un novērtēšanā” veicināja padziļinātu izpratni par caurviju kompetenču ieviešanu un novērtēšanu augstākās izglītības iestādē. Kurss ietvēra lekcijas, praktiskus uzdevumus semināra nodarbībās un patstāvīgos darbus. Manuprāt, kursam ir ļoti laba struktūra, tika piedāvāti praktiski risinājumi, lai pilnveidotu studentu sniegumu. Runājot pat datu iegūšanas procesu, mūsu augstskolā aptaujas aizpildīšana bija brīvprātīga, datu vākšanas procesā tika iesaistīti divu programmu, Biznesa Psiholoģija un Audiovizuālās māksla, studenti”.

Aptauju ir aizpildījuši 1577 studenti. Pētījuma rezultātus plānots izmantot gan augstskolās (institucionālā līmenī), novērtējot studentu caurviju kompetenču attīstību, gan studiju virzienu un programmu akreditācijā, kā arī augstākās izglītības kvalitātes novērtēšanā nacionālā līmenī. Augstskolas pētījuma rezultātā iegūs datus par studējošo caurviju kompetencēm 2023. gada pavasara semestrī, ko varēs izmantot salīdzināšanai ar datiem, kas tiks iegūti vēlāk – akreditācijas u.c. studiju kvalitātes novērtēšanas un pilnveides vajadzībām.

Pētījumu ar Izglītības un zinātnes ministriju noslēgtā līguma ietvaros veic Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskais institūts, tajā iesaistīti vadošie pētnieki, pētnieki, eksperti un zinātniskie asistenti no Latvijas Universitātes, Rīgas Tehniskās universitātes, Rīgas Stradiņa universitātes, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas, Helsinku Universitātes (Somija). Pētījuma vadītāja - prof. Zanda Rubene. Pētījums noslēgsies 2023. gada oktobrī.

Pētījuma „Augstākajā izglītībā studējošo kompetenču novērtējums un to attīstības dinamika studiju periodā” 2. kārta īstenota ar Eiropas Sociālā fonda atbalstu projektā Nr. 8.3.6.2/17/I/001 „Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana”.

Dalīties