Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskais institūts sadarbībā ar Liepājas Universitātes Vadībzinātņu institūtu tuvojas projekta Nr. 8.3.6.2/17/I/001 „Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” darbības Nr. 3.2.  „Īstenoti pētījumu programmas izglītībā komponentpētījumi” īstenošanu - pētījumu “Modelis un instruments pieejas skola kā mācīšanās organizācija īstenošanas atbalstam izglītības iestādēs” pirmā posma noslēgumam.

Pētījuma mērķis ir izpētīt pieeju “skola kā mācīšanās organizācija”, šīs pieejas izmantošanas praksi un attīstības iespējas Latvijā vispārējā un profesionālajā izglītībā, izstrādāt modeli un instrumentu izglītības iestādes pašvērtējumam un progresa novērtēšanai izglītības iestādes un nacionālā līmenī. 

Pētījuma pirmajā posmā, izmantojot monogrāfisko metodi, ir veikta pieejas “skola kā mācīšanās organizācija” teorētiskā analīze, apzinot, atlasot un sistēmiski analizējot  profesionālo un zinātnisko literatūru angļu valodā starptautiskās datu bāzēs, piem., EBSCO, ERIC, SAGE, JSTORE, Taylor & Francis, EMERALD, WEB of Science, SCOPUS, ScienceDirect, u.c., veikta izglītības politikas dokumentu analīze (desk research); raksturots pieejas “skola kā mācīšanās organizācija” Velsas modelis (Apvienotā Karaliste) un Singapūras Skolu Izcilības modelis, pētītas pieejas iezīmes Dānijas, Portugāles, Grieķijas un Somijas izglītības sistēmās, pētīti tehniskie risinājumi mācīšanās anlītikas efektīvai īstenošanai izglītībā, aprakstīti modeļa īstenošanas šķēršļi un risinājumi, izvērtēta citu valstu pieredzes atbilstība Latvijas situācijai.

Līdztekus sistēmiskai literatūras analīzei, septembrī un oktobrī tika veiktas fokusgrupu intervijas.  Savu viedokli par pieeju “skola kā mācīšanās organizācija” vispārējā un profesionālajā izglītībā Latvijā pauda VISC, IKVD, LDDK, LIVA, Latvijas pašvaldību savienības, Izglītības pārvalžu un vispārizglītojošo un profesionālo izglītības iestāžu pārstāvji. Liepājas Valsts tehnikuma, Rīgas Valstst tehnikuma, Latgales Industriālā tehnikuma, Mārupes Valstst ģimnāzijas, Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas, Ikšķiles Brīvās skolas un Limbažu Valsts ģimnāzijas skolotāji, administrācijas un atbalsta personāla pārstāvji dalījās ar skolās īstenoto praksi šīs pieejas īstenošanā skolās.

Pētījuma rezultāti ir prezentēti ATEE starptautiskajā zinātniskajā konferencē Rīgā. ATEE konferencē nolasīti divi ziņojumi: “School as a learning organization implementation: Latvian educators experience” un “School as a Learning Organization: Impediments to its implementation in Latvia and abroad”, ir sagatavoti un iesniegti divi raksti konferences rakstu krājumā, kas tiks indeksēts Web of Science. Novembra sākumā ar ziņojumu par paveikto plānots piedalīties ICERI 2022 starptautiskajā zinātniskajā konferencē Spānijā.

Projektā noslēgusies datu ievākšanas 1. kārta, pētnieki analizē fokusgrupu intervijās iegūtos datus, apkopo skolēnu un vecāku anketēšanas rezultātus, izstrādā 1.starpnodevuma ziņojumu un gatavo kopsavilkumu. Pētījuma pirmajā posmā iegūtie secinājumi tiks izmantoti, veidojot Latvijas modeli “skola kā mācīšanās organizācija” ieviešanai vispārējā un profesionālajā izglītībā.

Projektu īsteno Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas zinātniskā institūta pētnieki un studējošie: Dr. paed. Gunta Siliņa-Jasjukeviča (projekta zinātniskā vadītāja), Dr. paed., Mg. art. Ilze Briška, Mg. pol. sc. Oskars Kaulēns, Mg. math. Gatis Lāma, Mg. ed. Agnese Slišāne, Mg. art. Beata Lavrinoviča, Mg. paed. Inga Linde, Bc. paed. Laura Hofmane, savukārt Liepājas Universitāti pārstāv Vadībzinātņu institūta vadošā pētniece Dr. sc. administr. Inese Lūsēna-Ezera.

Projekts ilgs 16 mēnešus un noslēgsies 2023. gada 31. oktobrī. Projekts tiek līdzfinansēts no Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem.
 

      

 

Dalīties