LU PPMF pētnieki sadarbībā ar Lietuvas, Grieķijas, Nīderlandes, Rumānijas un Kipras partneriem uzsāk darbu Erasmus KA204 projektā “NEurodažādība darba vidē: Atbalsts jauniešiem ar autiskā spektra traucējumiem darba gaitu uzsākšanai un panākumiem darbavietā”

2020. gada nogalē parakstīts līgums starp Latvijas Universitāti un Lietuvas Sociālo inovāciju centru (VsI Socialiniu inovaciju centras) par Erasmus KA204 (stratēģiskā partnerība pieaugušo izglītībā) projekta “NEurodažādība darba vidē: Atbalsts jauniešiem ar autiskā spektra traucējumiem darba gaitu uzsākšanai un panākumiem darbavietā” īstenošanu un notikušas projekta attālinātās tikšanās.  Projekta vadošais partneris: VsI Socialiniu inovaciju centras (Lietuva), projektā iesaistās arī citi partneri: Innovation Hive (Grieķija), Stichting Drawing to Health (Nīderlande), STANDO LTD (Kipra), SC PSIHOFORWORLD (Rumānija).

Projekta ilgums: 1.09.2020. – 31.08.2022. Latvijas finansējums: 28 603,00 EUR. Projekta dalībnieki no Latvijas Universitātes: vadošā pētniece Dita Nīmante (dita.nimante@lu.lv), pētniece Egija Laganovska (egija.laganovska@lu.lv). Projekta sadarbības partneris Latvijā: Latvijas Autisma apvienība.

Projekta aktualitāte

Dati par nodarbinātību liecina, ka jauniešiem ar autiskā spektra traucējumiem salīdzinoši ar citām grupām ir mazāka iespēja strādāt un gūt panākumus darbā. Autiskā spektra traucējumi (AST) katru cilvēku ietekmē atšķirīgā pakāpē. Tas ir sarežģīts attīstības traucējums mūža garumā, ko raksturo sociālās komunikācijas, sociālās mijiedarbības un sociālās iztēles traucējumi. AST ietekmē to, kā cilvēks uztver pasauli un mijiedarbojas ar citiem, apgrūtinot sociālo uztveršanu un interpretēšanu. Tāpēc sociālā mijiedarbība var būt sarežģīta, jo viņiem var būt grūtības “lasīt” citus cilvēkus un izteikt savas emocijas. Tomēr cilvēki ar autiskā spektra traucējumiem var veiksmīgi strādāt un gūt panākumus darba vidē. Viņi darbā var būt īpaši rūpīgi, precīzi un vērīgi.  Darbs ir ļoti svarīga dzīves sastāvdaļa, un tai ir daudz priekšrocību, tostarp līdzdalība un ieguldījums sabiedrības un vietējās ekonomikas veidošanā. Cilvēki ar (AST), pat tie, kuriem ir nozīmīgas problēmas, pauž interesi strādāt. Tas ir vislabākais veids, kā tiešā veidā uzlabot savu dzīves kvalitāti un iesaistīties savas dzīves uzlabošanā, sniedzot savu ieguldījumu tādās pamata lietās kā mājokļa, pārtikas, apģērba un citu dzīvē nepieciešamo pakalpojumu finansēšana.

Vidējs vai pat augsts IQ negarantē darba iegūšanu vai saglabāšanu jauniešiem ar AST.  Lai gūtu panākumus darba vidē, ir būtiski apgūt vairākas prasmes, piemēram,  darba meklēšanas, sociālās, komunikācijas prasmes. Darba meklēšanas prasmes ir CV sagatavošana, darba intervijas prasmes, ģērbšanās stils utt.. jauniešiem ar AST svarīgi ir apgūt arī prasmes, kas saistītas ar funkcionālajām prasmēm darba vietā darba saglabāšanai un lai gūtu panākumus darba vidē - sociālās un komunikācijas prasmes, pozitīvu attiecību veidošana un kontaktu veidošana ar kolēģiem.  Jauniešiem ar AST, lai kļūtu iekļautos darba tirgū, šo prasmju apguve ir būtiska.

Plānotie projekta rezultāti

Projekta rezultātā tiks izvērtētas jauniešu ar AST izglītības vajadzības, lai veiksmīgi atrastu darbu un gūtu panākumus, tās izvērtēs katrā projekta partnervalstī. Balstoties uz šo izvērtējumu, projektā izstrādās mācību programma jauniešu ar AST sociālo, darba meklēšanas un citu prasmju pilnveidei (IO1), mācību materiālu izstrāde tiešsaistes mācībām jauniešiem ar AST (IO2), e-apmācības platformas izveide (IO3). Notiks viens kopīgs izglītības darbinieku mācību pasākums un divas kombinētās mobilitātes jauniešiem ar AST. Tiks organizēti 6 pasākumi visās projekta dalībvalstīs, lai popularizētu projektu un tā rezultātus.

Projekta Nr. 2020-1-LT01-KA204-078035; “NEurodiversity at work: Supporting young adults with ASD enter and succeed at the workplace”.

Dalīties