Otrdien, 26. februārī, plkst. 16.00 Latvijas Universitātes (LU) Akadēmiskā centra jaunuzceltajā Zinātņu mājā (Rīga, Jelgavas iela 3, 747. aud.) norisināsies “Zinātnes kafejnīca”, kurā skaidros un diskutēs par to vai izglītības efektivitāti ir iespējams izmērīt.

Pasākumu rīko LU sadarbībā ar izglītības programmu “Iespējamā misija” (IM), kas darbojas, lai nodrošinātu kvalitatīvu izglītību katram bērnam Latvijā, radot nepieciešamās pārmaiņas klasēs, skolās un sabiedrībā.

Mūsdienu jaunieši arvien mazāk izvēlas savu nākotni saistīt ar dabaszinātnēm un tehniskajām jomām, iemesli tam noteikti ir dažādi. Kādā pētījumā izsecināts, ka jau pēc 9. klases daļa skolēnu izlemj turpmākās mācības pēc iespējas nesaistīt ar matemātiku vai tehnisko virzienu. Ir svarīgi, lai skolotāji mācību stundās izmanto mācīšanas metodes, kuras veicina mācību satura apgūšanu un interesi par mācību priekšmetu kopumā. Pasaulē attīstītās izglītības praktiķu un pētnieku kustība, kas savus lēmumus sistemātiski pārbauda un pēta izglītības sistēmu. Tiek mērīti dažādi izglītības aspekti, kuriem ir liela ietekme uz skolēnu sasniegumiem un motivāciju.

Ne tikai skolā, bet arī augstskolās vērojams studentu motivācijas trūkums un nepietiekams atbalsts studijās, kas ir iemesls studiju agrīnai pārtraukšanai. Diskusijā mēģināsim noskaidrot, kādi ir TOP izglītības principi, kuri būtu iedibināmi Latvijas izglītības sistēmā, lai uzlabotu jauniešu vēlmi sasniegt augstus rezultātus un lai Latvija nonāktu turīgāko valstu saimē.

“Zinātnes kafejnīcā” klātesošos ar saviem pētījumiem, novērojumiem iepazīstinās vairāki eksperti:

  • Kristaps Svīķis (līdzdarbojies Latvijas bankas izglītības sistēmas pētījumos), stāstīs par TOP izglītības sistēmu pamatprincipiem, kas iegūti no OECD starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas (PISA), un vilks paralēles ar Latvijas izglītības sistēmu. Šo principu iedibināšana valsts sistēmā ir svarīga, lai Latvijas varētu nonākt pasaules turīgāko un labklājīgāko valstu saimē.
  • Aleksandrs Vorobjovs (Iespējamās misijas absolvents, Matemātikas un Fizikas skolotājs Mārupes vidusskolā, LU PPMF pedagoģijas doktorants), kurš klātesošos iepazīstinās ar savu doktorantūras pētījumu, kā matemātiskās kompetences apzināšana un mērķtiecīga pilnveide maina skolēnu stereotipus par mācību priekšmetu un mudina pusaudžus izvēlēties eksakto virzienu turpmākajā mācību procesā.
  • Jānis Strods (Edurio), stāstīs par izglītības efektivitātes pētījumiem un vērsīs uzmanību uz datu izmantošanu mācību procesa plānošanā, lai veicinātu skolēnu interesi un mācību sasniegumu izaugsmi. Pierādījumos balstītu lēmumu pieņemšana skolās ļauj daudz efektīvāk plānot skolu vadības un skolotāju darbu, novedot pie augstākiem skolēnu sasniegumiem. 
  • Rita Birziņa (LU profesore), Dagnija Cēdere (LU vadošā pētniece)  sniegs ieskatu savā pētījumā “Mācīties skolā un studēt augstskolā - vai tas ir tik atšķirīgi?”, kurš skaidro jautājumus: kāda ir studenta mācīšanās pieredze un kā tā ietekmē studēšanu augstskolā, ar ko atšķiras studēšana augstskolā no mācīšanās skolā un kādi ir galvenie faktori, kuri ietekmē pirmkursnieka studijas.

Pasākumu vadīs Ilze Dimanta, LU pētniece un zinātnisko projektu vadītāja L'Oreal (Polija un Baltija).

Informāciju sagatavoja:
Sindija Iesalniece
Latvijas Universitāte
Komunikācijas un inovāciju departaments
abiedrisko attiecību speciāliste
Tālr.: 67033963
E-pasts: sindija.iesalniece@lu.lv

Par Latvijas Universitāti
Latvijas Universitātes vairāk nekā 140 īstenotās studiju programmas ir akreditētas. Tās 13 fakultātēs un 21 institūtā strādā mūsu valsts vadošie speciālisti dabas, humanitārajās un sociālajās zinātnēs. Universitātes darbības mērķis ir kļūt par starptautiski atzītu Eiropas un pasaules nozīmes zinātnes universitāti, dodot ieguldījumu Latvijas tautsaimniecībā un sabiedrības ilgtspējīgā attīstībā.

Par Iespējamo misiju
Iespējamā misija ir kustība, kas jau desmit gadus strādā, lai nodrošinātu kvalitatīvu izglītību katram bērnam Latvijā, radot nepieciešamās pārmaiņas klasēs, skolās un sabiedrībā. Kvalitatīvas izglītības pamats ir labs skolotājs, tāpēc darbam izglītības sistēmā piesaistām motivētus un mērķtiecīgus jauniešus, kuri palīdz attīstīt bērnu spējas, motivāciju un prasmes mācīties mūža garumā. Šobrīd vairāk kā 73% IM absolventu turpina darbu izglītības sektorā kā skolotāji, metodiķi, skolu direktori, metodisko materiālu autori un speciālisti izglītības pārvaldēs.

Dalīties