Pedagogi konferencē diskutēs par uzvedības problēmām skolā
Dita Nīmante, LU PPMF asoc. profesore
Uz Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pieaugušo pedagoģiskās izglītības centra rīkoto ikgadējo rudens konferenci „Atbalsts pozitīvai uzvedībai” par tēmu „Uzvedības grūtības vai uzvedības traucējumi – kā atpazīt un ko darīt?” pieteikušies vairāk nekā 130 pedagogi. Konference notiks 7.novembrī Latvijas Universitātes (Raiņa bulvāris19, Rīga) Mazajā aulā.
2015. gada DNB barometrs uzrādīja, ka visvairāk sabiedrību uztrauc disciplīnas trūkums skolās. Kā atzīst konferences dalībnieki savos pieteikumos - uzvedības grūtības un traucējumi pašlaik ir ļoti aktuāls jautājums. Skolotājiem trūkst zināšanu, kā atpazīt - vai bērns nespēj (veselības vai kā cita dēļ) vai negrib labi uzvesties?
Skolotājiem bieži trūkst padoma, kā pārliecināt vecākus, kuri neatzīst, ka bērnam ir problēmas ar uzvedību, bet vaino skolotājus, kuri nesaprot vai nepieņem šo bērnu? Praksē skola diferencē uzvedības grūtības un uzvedības traucējumus, taču vecāki to atstāj izglītības iestādes ziņā, ar skolu nesadarbojas, citas institūcijas ignorē... un tālāk?
Ko darīt skolotājam, ja bērnam mājās viss ir atļauts, arī nodarīt pāri citiem? Skolotāji meklē risinājumus, cenšas saprast, kā strādāt komandā, iesaistot atbalsta speciālistus, vecākus, lai risinātu problēmas. Taču tas ne vienmēr izdodas. Nereti rodas jautājums, cik daudz skola un skolotāji var un drīkst iesaistīties, izteikt vecākiem savu viedokli par iespējamo uzvedības traucējumu diagnosticēšanas nepieciešamību? Skolotājus uztrauc, vai iekļaujot skolā skolēnus ar smagiem uzvedības traucējumiem ir iespējams nodrošināt pārējo bērnu tiesības uz drošu vidi.
Uz šiem un citiem jautājumiem konferences pirmajā daļā atbildēs psiholoģe, Rīgas 5. internātpamatskolas direktore Iluta Vilnīte, kas sniegs padziļinātu izpratni par to, kā praksē diferencēt uzvedības grūtības no uzvedības traucējumiem, kāda uzvedība liecina, ka bērnam ir uzvedības grūtības un kāda - ka ir uzvedības traucējumi, cik pārejošas ir uzvedības grūtības un uzvedības traucējumi, kas ir uzvedības grūtību un uzvedības traucējumu iemesli, kādi ir izplatītākie specializētie atbalsta veidi bērniem ar uzvedības traucējumiem.
Savukārt konferences otrajā daļā konferences dalībnieki uzzinās, kā šos jautājumus plāno risināt trīs ESF projekti: Valsts izglītības satura centra (VISC) īstenotais ESF projekts “Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana”, par Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (VBTAI) Konsultatīvās nodaļas īstenotais ESF projekts "Atbalsta sistēmas pilnveide bērniem ar saskarsmes grūtībām, uzvedības traucējumiem un vardarbību ģimenē” un Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) īstenotais ESF projekts „Samazināt priekšlaicīgu mācību pārtraukšanu, īstenojot preventīvus un intervences pasākumus". Par tiem informēs VISC pārstāve Zane Oliņa, IKVD vadītāja Inita Juhņēviča un VBTAI Konsultatīvās nodaļas pārstāve Inga Millere.
Konferences PROGRAMMA
Par organizatoriskajiem jautājumiem: Rita Ābele, LU PPMF PPIC direktora vietniece Tālr.: 29156101 E-pasts: rita.abele@lu.lv
Par saturu un saziņa ar presi: Dita Nīmante, LU PPMF asoc. profesore Tālr. 29117118 E-pasts: dita.nimante@lu.lv