Skolotāju izglītība nodaļas studenti piedalījās EFUESTE intensīvajos kursos Turcijā
Liene Bendrāte, LU PPMF studente
No 5.-12. aprīlim astoņi LU PPMF Skolotāju izglītības nodaļas studenti - Anita Muižniece, Liene Bendrāte, Madara Oškalne, Kristīne Upīte, Linards Kumskis un Raimonds Jankovskis kopā ar profesori Ilzi Ivanovu un lektori Ritu Skaru-Mincāni Antālijā (Turcija) piedalījās Erasmus+ programmas ietvaros projekta "Effective Use of the EPOSTL by Student Teachers of English –EFUESTE" intensīvajos kursos topošajiem angļu valodas skolotājiem. Projektā piedalījās piecu valstu universitātes – Latvijas Universitāte (Latvija), Hačetepes Universitāte (Turcija), Prešovas Universitāte (Slovākija), Adama Mickeviča universitāte (Polija) un Rijekas Universitāte (Horvātija).
Studentiem bija iespēja dalīties pieredzē par studijām ar citiem dalībniekiem, aizstāvēt savas prezentācijas par skolotāju izglītību, prakšu organizāciju, kā arī pašvērtējuma prasmju nozīmi skolotāja profesionālo kompetenču veidošanās un pilnveides procesā. Kopā ar pārējiem studentiem LU pārstāvji piedalījās arī interešu grupās, apkopojot idejas un veidojot prezentācijas par Skolotāju portfeļu izmantošanas iespējām un starptautiskās sadarbības veicināšanu. LU PPMF studentu prezentācijas var aplūkot projekta mājaslapā www.efueste.com
Projekta ietvaros visi apmeklējām Antālijas Simfoniskā orķestra koncertu, devāmies ekskursijā uz antīko pilsētu Pergi un apskatījām vairākus ūdenskritumus. Mums bija fantastiska iespēja arī baudīt siltās saules starus.
Anita Muižniece uzsver, ka šogad EFUESTE projekts, tāpat kā pagājušajā gadā, bija pieredzes un iespaidiem bagāts. Vērtīga noteikti bija pieredze uzstāties lielas starptautiskas auditorijas priekšā un pārstāvēt gan savu universitāti, gan paveikto darbu projekta ietvaros. Tāpat kā pagājušajā gadā bija brīnišķīga iespēja apmeklēt gan vietējo tirgu, gan antīko pilsētu Pergi, gan brīnišķīgos ūdenskritumus. Anita saka milzīgu paldies Latvijas Universitātei un jo īpaši prof. Ilzei Ivanovai par iespēju piedalīties šajā projektā.
Kristīne Upīte piebilst, ka šogad viņai bija prieks par to, ka konferences laikā studenti nonāca pie dažādām praktiskām idejām, kā EPOSTL (Eiropas portfolio topošajiem svešvalodu skolotājiem) varētu uzlabot, lai to būtu ērti lietot. Katras interešu grupas darbs bija vērsts uz praktiskām idejām, kā portfolio varētu aktualizēt un izmantot studijās, praksē, arī katra svešvalodu skolotāja darbā. Kristīnei patika, ka ikvienai prezentācijai sekoja jautājumi un diskusijas. Vislielākais prieks viņai ir par jauniegūtajiem kontaktiem. Kristīne uzsver, ka viņa turpina sazināties, iedvesmoties no citiem un domā par sadarbības projektiem nākotnē. Brīvajā laika Kristīnei īpaši spilgti palicis atmiņā īsta turku lauku tirgus apmeklējums, kas bijusi īsta starpkultūru pieredze.
Laila Priedīte atzīst, ka ieguvusi jaunas zināšanas par to, kā soli pa solim attīstīt patstāvīgās mācīšanās prasmes. Laila uzsver, ka galvenais ir mācīties no pārējiem, lai uzlabotu mūsu mācīšanās un mācību procesu. Pastāvīgs students ir veiksmīgs students.
Madara Oškalne uzsver, ka bija priecīga par iespēju darboties multikulturālā vidē un iepazīt Turcijas savdabīgo kultūru. Viņa ir pateicīga viesmīlīgajiem projekta organizatoriem – gan koordinatoram prof. Miriči, gan studentiem, kuri parūpējās ne tikai par veiksmīgu akadēmiskā darba norisi, bet arī par kultūrizglītojošajiem pasākumiem.
Lienei Bendrātei ļoti patika darbošanās interešu darba grupās, draudzīgā atmosfēra starp dalībniekiem un iespēja prezentēt mūsu darba grupas rezultātus, kā arī apmainīties ar idejām. Projekts bija ļoti daudzveidīgs gan ar akadēmisko darbu, gan ar kultūras pasākumiem.
Linards Kumskis īpaši uzsver, ka bijis noderīgi uzzināt, kā dažādās valstīs atšķiras topošo skolotāju sagatavošana, piemēram, Horvātijā skolotāju kvalifikāciju var iegūt, studējot tikai maģistra programmās, kuru noslēgumā jāliek eksāmens. Skolotājiem regulāri jāatjauno savs sertifikāts. Mums kā topošajiem skolotājiem īpaši aktuāls ir atbalsts pirmajos darba gados. Turcijā katru gadu skolotāju programmas beidz tik daudz skolotāju, ka visiem nepietiek darbavietu. Tāpēc pēc universitātes absolvēšanas ir jākārto sarežģīts teorētisks eksāmens valsts līmenī, kuru noliek tikai neliela daļa no absolventiem. Šī eksāmena rezultāts dod iespēju strādāt valsts skolās. Projekts kārtējo reizi apliecināja, ka studentu praksēm ir svarīga nozīme jauno skolotāju sagatavošanā. Mēs visi ļoti novērtējam mūsu fakultātes un skolu mentoru sadarbību, kas ir būtiski, lai mūsu prakses būtu veiksmīgas.
Projekta laikā noskaidrots, ka Latvija ir unikāla ar to, ka mūsu studenti spēj apvienot pedagoģijas studijas ar darbu skolā, jo kā izrādījās - visās pārējās projekta dalībvalstīs studentiem šādas iespējas nav.
Pasākuma noslēgumā katrs students saņēma apliecību par piedalīšanos projektā. Tas ir formāls apliecinājums mūsu starptautiskajai pieredzei.
Mēs visi sakām lielu paldies par iespēju piedalīties šajā pieredzes apmaiņā. Mums bija lieliska iespēja prezentēt sevi citu valstu profesoriem, iepazīties ar topošajiem skolotājiem no citām valstīm, kopīgi atpūties un baudīt Turcijas kultūru – simfoniskā orķestra koncertu, tirgus apmeklējumu un ekskursijas.
Liels paldies projekta koordinatorei Latvijā prof. Ilzei Ivanovai!