IDEAL Future Teacher Academy ir starptautiska iniciatīva, kas vērsta uz digitālās izglītības attīstību un skolotāju profesionālo pilnveidi. Projekts apvieno skolotājus, izglītības līderus, politikas veidotājus un digitālo tehnoloģiju ekspertus, lai kopīgi veidotu nākotnes izglītības vidi. Tā mērķis ir stiprināt pedagogu digitālās kompetences, attīstīt sadarbības platformas un veicināt skolotāju līderību digitālajā pārveidē.

2025. gada gada aprīlī Madrides Autonomus universitātē (Autonomous University of Madrid) norisinājās projekta otrā pieredzes apmaiņas vizīte, kurā piedalījās vairāk nekā 30 dalībnieku no Latvijas, Īrijas, Spānijas un Francijas – skolotāji, studenti - topošie skolotāji un izglītības līderi. Latviju šajā vizītē pārstāvēja 9 pedagogi un trīs Latvijas Universitātes pārstāvji.

Šīs vizītes tēma bija digitālo prasmju attīstība un digitālās infrastruktūras nozīme izglītībā, tai skaitā mākslīgā intelekta iespējas. Dalībnieki piedalījās vieslekcijās un grupu darbos, kopīgi izstrādājot risinājumus digitālo prasmju attīstībai visā skolas kopienā.

Madrides vizītes laikā skolotāji apguva vairākas ar digitālo izglītību saistītas tēmas. Tika analizēta digitālo prasmju un infrastruktūras (tostarp mākslīgā intelekta) nozīme kolēnu aktīvas līdzdalības veicināšanā, kā arī mācību analītikas un vērtēšanas procesos. Tika arī apskatītas iespējas, kā digitālās tehnoloģijas var atbalstīt mācību procesa diferencēšanu un personalizēšanu. Skolotāji piedalījās darbnīcās, kurās izstrādāja resursus, kas sekmē tehnoloģiju izmantošanu mācību procesā, kā arī veidoja konkrētiem mācību priekšmetiem pielāgotus digitālos materiālus

Latvijas Universitātes komanda vadīja lekciju par skolotājiem un skolēniem nepieciešamajām digitālajām prasmēm un pieejamo digitālo resursu izmantošanu, īpašu uzmanību pievēršot mācību materiālu izvēlei un izstrādei — “Teacher and student digital literacies and infrastructure (including AI) to select and create Digital Learning Resources”. Pēc tam sekoja praktisks seminārs, kurā skolotāji izstrādāja vadlīnijas kolēģiem, lai sekmētu tehnoloģiju jēgpilnu izmantošanu izglītībā, un radīja digitāla līdzekļa prototipu.

Līga Jenča-Salcēviča, Ādažu Brīvās Valdorfa skolas skolotāja, Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes maģistra studiju “Tehnoloģiju inovācijas un dizains izglītībai” (turpmāk - LU IZPF TIDI) absolvente pēc Madrides vizītes stāsta: “Projekta ietvaros ne tikai piedalījāmies lekcijās un darbnīcās, bet kopīgi izstrādājām idejas, kā pilnveidot digitālo izglītību skolās. Mēs ieguvām jaunas prasmes, veidojām mācību materiālus un diskutējām, kā veicināt skolēnu pašvadītu mācīšanos un līdzdalību. Pieredzes apmaiņā viesojos brīnišķīgā skolā Colegio Internacional G. Nicoli - skola ir ar vēsturi un tradīcijām, bet vienlaikus piedāvā mūsdienīgu pieeju, kur skolēni attīsta 21. gadsimta prasmes. Šī skola ir pazīstama ar savu starptautisko skatījumu, iekļaujošu pieeju un uz skolēnu attīstību vērstu izglītību. Atgriezos ar jaunām zināšanām un iedvesmu ikdienas darbam skolā.”

Ieva Tenberga, ģeogrāfijas skolotāja Rīgas 84. Vidusskolā un Izglītības un zinātnes ministrijas vecākā eksperte, kā arī LU IZPF TIDI absolvente: “Man bija lieliska iespēja piedalīties projekta IDEAL Future Teachers Academy projekta staptautiskajā pieredzes apmaiņā un mācībās Spānijā, kur bija iespēja gan piedalīties pieredzes apmaiņas darbnīcās, gan apmeklēt Spānijas izglītības iestādes. Dienas bija patiesi rosīgas un iedvesmas pilnas un ir prieks redzēt, ka mūsdienīga un  tehnoloģijām bagātināta izglītība ir aktuāls jautājums ne tikai Latvijā. Kārtējo reizi esmu sev līdzi paņēmusi "pieredzes groziņu" gan ar jaunām idejām, gan ar pārliecību, ka arī Latvijai ir izcili piemēri kā jēgpilni izmantot tehnoloģijas izglītībā.”

Projekta ietvaros ir paredzēti vēl divi pieredzes apmaiņas braucieni. 2026. gada sākumā dosimies uz Īriju, un pēc pāris mēnešiem uzņemsim visus pie mums Latvijā.


Projekta partneri: Projektā iesaistīti seši partneri no piecām dažādām valstīm. Projekta vadošais partneris – Mary Inmalculate College (Īrija), bet sadarbības partneri Limerick and Clare Education and Training Board (Īrija), Latvijas Universitāte (Latvija), Universidad Autónoma de Madrid (Spānija), Fundación Siglo22 (Spānija), Universite Rennes II (Francija).

Projekts: Integrated Digital Educational Leadership for the Future Teaching Academy IDEAL Future

Projekta Nr.: 101104194/ERASMUS-EDU-2022-PEX-TEACH-ACA

Projekta termiņš: 2023. gada 15. jūnijs līdz 2026. gada 14. jūnijs

Dalīties